Роман С. В. Сутність поняття „еколого-гуманістичні цінності” в структурі шкільної хімічної освіти
Роман С. В., кандидат хімічних наук, доцент, ДЗ „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”.
Анотація
Пріоритет конструктивно-перетворювального впливу еколого-гуманістичних цінностей на всі сфери життя визначає лейтмотивом загальноосвітньої підготовки як найбільш масової й систематичної ділянки освіти формування означених цінностей у школярів. Використання нами термінів „екологічний” і „гуманістичний” для визначення поняття „еколого-гуманістичні цінності” теоретично виправдано й доцільно з позиції взаємодії екологічних, гуманістичних теорій і теорії цінностей. У статті подано авторське визначення поняття „еколого-гуманістичні цінності” в структурі шкільної хімічної освіти через ідентифікацію його складників – „гуманістичні цінності” й „екологічні цінності”.
Ключові слова: еколого-гуманістичні цінності, сутність поняття, шкільна хімічна освіта.
Література
- Дзятковская Е. Н. Экологическая этика: проблемы экологического воспитания / Е. Н. Дзятковская // Педагогика. – 2012. – № 4. – С. 27 – 34.
- Кисельов М. Гуманістичні засади сучасної екології / М. Кисельов // Філософська думка. – 2000. – № 3. – С. 4 – 23.
- Хілько М. Екологічна криза у філософсько-етичному вимірі / М. Хілько // Філософська думка. – 2000. – № 3. – С. 24 – 46.
- Величко Л. П. Загальнокультурний контекст шкільної хімічної освіти / Л. П. Величко // Рідна шк. – 2008. – № 3 – 4. – С. 9 – 12.
- Педагогика: педагогические теории, системы, технологии : учеб. для студ. высш. и сред. пед. учеб. завед. / Смирнов С. А., Котова И. Б., Шиянов Е. Н. и др. ; под. ред. С. А. Смирнова. – 4-е изд., испр. – М. : Академия, 2001. – 512 с.
- Лопатин А. Гуманизация образования в процессе создания в школе ситуаций успеха / А. Лопатин // Учитель. – 2004. – № 6. – С. 70 – 75.
- Буяльська Т. Б. Концепція, що потребує втілення / Т. Б. Буяльська // Педагогіка і психологія. – 1995. – № 2. – С. 3 – 11.
- Проказа О. Гуманітаризація і гуманізація освіти як наукова проблема: шляхи її практичної реалізації / О. Проказа // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2006. – № 5. – С. 88 – 93.
- Юнина Е. А. Парадигма образования: сущность и технологии / Е. А. Юнина // Школьные технологии. – 2005. – № 2. – С. 31 – 42.
- Фрейман Г. О. Формирование представлений об общечеловеческих ценностях у подростков средствами искусства : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Фрейман Григорий Ошерович. – Луганск, 1997. – 288 с.
- Ципко В. Психолого-педагогічні підходи до формування цінностей студентів у процесі навчання суспільнознавчих дисциплін / В. Ципко // Рідна шк. – 2011. – № 1 – 2. – С. 13 – 17.
- Rokeach, M 1973, ‘The nature of human values’, N.-Y.: Free press, 438 p.
- Schwartz, SH 2006, ‘Les valeurs de base de la personne: Theorie, mesures et applications [Basic human values: Theory, measurement, and applications]’, Revue francaise de sociologie, vol. 42, pp. 249 – 288.
- Пак М. С. Проблемы безопасности в непрерывном химическом образовании / М. С. Пак // Хімічна освіта в контексті хімічної безпеки: стан проблеми і перспективи : міжнар. наук.-практ. конф., 25 – 26 лют. 2011 р. : зб. тез доп. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – С. 77 – 79.
- Борейко В. Е. Экологическая этика : краткий курс экологической этики для вузов и старших классов средних общеобразовательных школ / В. Е. Борейко // Гуманитарный экологический журнал. – 2007. – Т. 9. – Вып. 2. – С. 22 – 51.
- Вальковская В. В. Ценность природы / В. В. Вальковская // Философия и общество. – 1998. – № 6. – С. 103 – 123.
- Тарасенко Г. С. Естетична цінність природи в системі стратегічних орієнтирів екологічного виховання / Г. С. Тарасенко // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 1. – С. 170 – 177.
- Іванюк І. Формування в учнів зарубіжної школи системи ціннісних орієнтацій / І. Іванюк // Шлях освіти. – 2002. – № 2. – С. 20 – 23.
Повний текст (PDF)...>>
|