Головна
  Про журнал
  Редакційна колегія
  Етична політика журналу
  Вимоги
  Архів
  Підписка
  Контакти
  Колонка редактора
  Партнери
  Оголошення
 
 
2013, № 4

Покатілова О. О. Методика навчання старшокласників культурологічного аналізу на уроках світової літератури

DOI: 10.12958/EPS.4(159).Pokatilova_O_O

Покатілова О. О., асистент кафедри світової літератури Луганського національного університету імені Тараса Шевченка.

Анотація
Стаття присвячена актуальній в методиці викладання літератури проблемі – використання культурологічного аналізу на уроках світової літератури. Надано визначення поняттю культурологічний аналіз, запропоновано план, за яким треба здійснювати послідовний аналіз, виокремлено ключові поняття, що утворюють певні міжмистецькі паралелі між явищами художнього твору та творами різних видів мистецтва. Обґрунтовано змістову частину методики культурологічного аналізу, яка складається з трьох взаємопов’язаних компонентів: історико-літературні та історико-культурні матеріали, теоретико-літературні та мистецькі поняття, літературна та мистецька критика. Визначено поняття культурологічний простір письменника, який потребує „реконструювання” та використання на уроках з поглибленого вивчення художнього твору. Наведено приклад використання культурологічного аналізу на уроці з вивчення доби „Срібного століття” в літературі. Наголошено  на перспективах подальшого вдосконалення типології завдань та видів навчальної діяльності учнів.

Ключові слова: культурологічний аналіз, культурологічний простір, міжмистецькі паралелі, види навчальної діяльності.

Література

  1. Мірошниченко ЛФ. Формування професійної готовності студентів-філологів до викладання світової літератури : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 „Теорія і методика навчання (зарубіжна література)” / Л. Ф. Мірошниченко. – К., 2000. – 36 с.
  2. Эко У. Сказать почти то же самое. Опыты о переводе / У. Эко ; пер. с итал. А. Н. Коваля. – СПб. : Симпозиум, 2006. – 574 с.
  3. Jakobson R. On Lingvistic Theory of Translation / R. Jakobson // On Translation. – Harvard UP (USA), 1966. – P. 232 – 239.
  4. Наливайко ДС. Взаємозв’язки і взаємодії літератури й інших мистецтв в аспекті компаративістики / Д. С. Наливайко // Літературний дискурс : генезис, рецепція, інтерпретація (літературознавчий, культурологічний і методичний аспекти) : зб. матеріалів міжнар. конф. / за ред. Ю. І. Ковбасенка. – К. : УАВЗЛ, 2003. – С. 3 – 25.
  5. Клименко Ж. В. Міжсеміотичний переклад як засіб поглибленого вивчення художнього твору : метод. реком. щодо використання зразків такого перекладу / Ж. В. Клименко // Всесвітня л-ра в середніх навч. закл. України. – 2007. – № 3. – С. 6 – 8.
  6. Кудряшев Н. И. Взаимосвязь методов обучения на уроках литературы : пособие для учителя / Н. И. Кудряшев. – М. : Просвещение, 1981 – 190 с.
  7. Галич О. Теорія літератури : підручник / О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв / за ред. О. Галича. – Вид. друге, стереотип. – К. : Либідь, 2005. – 488 с.
  8. Токмань Г. Л. Методика викладання української літератури в старшій школі на екзистенціально-діалогічних засадах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 „Теорія і методика навчання (українська література)” / Г. Л. Токмань. – К., 2002. – 42 с.
  9. Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посіб. для 11 кл. загальноосв. навч. закл. / Є. Волощук. – К. : Генеза, 2003. – 560 с.

Повний текст (PDF)...>>

 
 

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2012 – 2014