Березівська Л. Д. Державна політика щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти в Україні (кінець 30-х – перша половина 50-х рр. ХХ століття)
DOI: 10.12958/EPS.4(159).Berezivska_L_D
Березівська Л. Д., доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії історії педагогіки, учений секретар Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України.
Анотація
У статті висвітлено особливості державної освітньої політики радянського уряду щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти наприкінці 30-х – у першій половині 50-х років ХХ ст. Особливу увагу зосереджено на видах і формах диференційованого підходу, що набули розвитку в УРСР у воєнний та післявоєнний періоди. Доведено, що в УРСР функціонувала державна, централізована, авторитарна, платна, водночас диференційована за гендерним, територіальним, віковим критеріями, частково національним, професійно зорієнтованим, соціальним критеріями, трансформована в умовах війни в контексті суспільно-політичних, соціально-економічних, педагогічних та культурологічних детермінант шкільна освіта. Виявлено, що державна політика радянського уряду щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти мала суперечливий характер: з одного боку, спостерігаємо прагнення зберегти уніфіковану школу в рамках тоталітарного суспільства, з іншого – гостра потреба в забезпеченні економіки кваліфікованими кадрами у воєнний і післявоєнний період спонукала уряд до змін. З’ясовано, що, незважаючи на неоднозначність шкільної політики радянського уряду, все-таки вона уможливила збільшення кількості навчальних закладів різних типів на українських землях (ШРМ, ШСМ, чоловічі і жіночі школи та ін.).
Ключові слова: шкільна політика, диференціація організації та змісту шкільної освіти, форми і критерії диференціації навчання.
Література
- Бондар А. Д. Розвиток суспільного виховання в Українській РСР (1917 – 1967) / Бондар А. Д. – К. : Видав. Київ. ун-ту, 1968. – 226 с.
- Бухало С. Освіта на Радянській Україні / Бухало С. – К. : Укр. держ. вид-во, 1945. – 15 с.
- Гриценко М. С. Нариси з історії школи в Українській РСР (1917 – 1965) / Гриценко М. С. – К. : Рад. шк., 1966. – 230 с.
- Красножон Н. Г. Загальноосвітня школа України в контексті суспільно-політичного життя (1943 – 1953 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук : спец. 07.00.01 „Історія України” / Н. Г. Красножон. – К., 2002. – 17 с.
- Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа : сб. докл. 1917 – 1973 гг. / сост. : А. А. Абакумова, Н. П. Кузин, Ф. И. Пузырев, Л. Ф. Литвинов. – М. : Педагогика, 1974. – 560 с.
- Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки // Матеріали ІІІ Всеукр. з’їзду працівників освіти. – К.; Чернівці : Букрек, 2011. – С. 317 – 376.
- Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 „Загальна педагогіка та історія педагогіки” / О. Б. Петренко. – К., 2011. – 43 с.
- Постанови партії та уряду про школу. – К.; Х. : Рад. шк., 1947. – 152 с.
- Пыжиков А.В. Раздельное обучение в советской школе / А. В. Пыжиков // Педагогика. – 2004. – № 5. – С. 78 – 84.
- Редько Ф. А. До нових перемог / Ф. А. Редько // Ком. освіта. – 1939. – № 9. – С. 21 – 33.
- Редько Ф. А. Іспити в школах / Ф. А. Редько // Ком. освіта. – 1939. – № 7. – С. 3 – 12.
- Редько Ф. А. Про практичну підготовку випускників середніх шкіл / Ф. А. Редько // Ком. освіта. – 1939. – № 8. – С. 6 – 13.
- Чавдаров С. Середня школа і підготовка її випускників до практичної роботи / С. Чавдаров // Ком. освіта. – 1939. – № 9. – С. 21 – 32.
- Центральний Державний архів вищих органів влади та управління України, ф.166, оп.15, спр.133, 295 арк.
Повний текст (PDF)...>>
|