Головна
  Про журнал
  Редакційна колегія
  Етична політика журналу
  Вимоги
  Архів
  Підписка
  Контакти
  Колонка редактора
  Партнери
  Оголошення
 
 
2013, № 5 – 6

Герасименко Л. В. Свобода як основоположний принцип організації педагогічного процесу в дидактиці П. Каптерєва

Герасименко ЛВ., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки й філософії Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, докторант кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.

Анотація
Стаття розкриває історичні корені виникнення принципу свободи як підґрунтя педагогічного процесу, що пов’язано з гуманізацією й демократизацією шкільного життя. У статті розглянуто гуманістичну теорію видатного вітчизняного педагога й психолога другої половини ХІХ – початку ХХ ст. П. Каптерєва, в основу якої покладена ідея саморозвитку особистості учня в процесі навчально-виховної діяльності. Схарактеризовано принцип свободи як основоположний принцип у науковій концепції вченого, який обґрунтовує необхідність автономності школи й педагогічного процесу, свободи суб’єктів навчання, демократизації їхніх стосунків.
Розглянуто способи реалізації принципу свободи в організації навчання: упровадження вільного компонента у зміст навчання (система факультативних занять за вибором школярів), а також фуркацій, спрямованих інди­відуалізувати навчання й задовольнити інтереси й потреби учнів. Теорія вченого розглянута в контексті гуманістичних поглядів представників прогресивної педагогіки зазначеного періоду: Я. Гуревича, С. Миропольського, М. Пирогова, В. Стоюніна, Л. Толстого, П. Юркевича.

Ключові слова: принцип свободи, педагогічний процес, автономність педагогічного процесу.

Література

  1. Антология гуманной педагогики. Каптерев. – М. : Издат. дом Ш. Амонашвили, 2001. – 224 с.
  2. Заварзина Л. Э. П. Ф. Каптерев об автономности педагогического процесса / Л. Э. Заварзина // Педагогика. – 2010. – № 4. – С. 69 – 79.
  3. Каптерев П. Ф. Избранные педагогические сочинения / П. Ф. Каптерев ; под ред. А. М. Арсеньева. – М. : Педагогика, 1982. – 704 с.
  4. Каптерев П. Л. Н. Толстой и современное преобразование школы / П. Каптерев // Педагогическая мысль. – 1919. – № 1 – 3. – С. 1 – 18.
  5. Каптерев П. Ф. Новая русская педагогия, ее главнейшие идеи, направления и деятели / П. Ф. Каптерев. – СПб., 1914. – 212 с.
  6. Каптерев П. Новая школа в новой России / П. Каптерев // Педагогический сборник. – 1917. – № 10 – 11. – С. 307 – 349.
  7. Каптерев П. Ф. Об общественных задачах образования / П. Ф. Каптерев // Русская шк. – 1892. – № 1. – С. 55 – 72.
  8. Стоюнин В. Я. Избранные педагогические сочинения / В. Я. Стоюнин ; под ред. Г. Савенок. – М. : Педагогика, 1991. – 368 с.
  9. Тамбиева З. М. Дидактические взгляды П. Ф. Каптерева / З. М. Тамбиева // Советская педагогика. – 1964. – № 3. – С. 122 – 134.
  10. Юркевич П. Д. Курс общей педагогики с приложеними / П. Д. Юркевич. – М., 1869. – 404 с.
  11. Центральний державний історичний архів м. Києва Ф 707 Попечителя Киевского учебного округа оп. 87, Д 6759 Циркулярные распоряжения министра народного просвещения, 1887, 81 арк.

Повний текст (PDF)...>>

 
 

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2012 – 2014